Gdzie szukać oszczędności na rynku biurowym w dobie pandemii?

Rynek komercyjnych powierzchni biurowych napotyka od początku pandemii na liczne problemy. Najemcy, początkowo zachłyśnięci pracą zdalną, chcieli możliwie ograniczać wynajmowane powierzchnie. Zarządcy budynków dokładali wszelkich starań aby oferowane przez nich miejsca pracy były dezynfekowane i bezpieczne. Obecnie obie strony próbują wypracować kompromis w postaci elastycznego najmu i pracy hybrydowej. Wszystkie te wyzwania wynikają z jednego problemu: konieczności obniżenia kosztów w niepewnych czasach. Jest na nie tylko jedna odpowiedź: energooszczędne i zrównoważone budynki biurowe.

 

Początkowi pandemii towarzyszył entuzjazm wynikający z pracy zdalnej. Wiele podmiotów wieściło, że jest w stanie pracować w  ten sposób bez utraty wydajności. Jednak kilka miesięcy wystarczyło, abyśmy zrozumieli, że praca z domu nie sprawdza się w każdym przypadku i w dłuższej perspektywie czasu daje wrażenie mieszkania w pracy. Pracownikom doskwiera spadek motywacji i trudność łączenia w jednym miejscu funkcji biurowych i mieszkalnych. Powierzchnie biurowe ponownie zyskują na atrakcyjności, jednak na nieco zmienionych warunkach – muszą oferować bezpieczne środowisko i wysoki komfort, aby praca w biurze mogła być wydajna.  Pracodawcy nieustannie poszukują oszczędności w najmowanej powierzchni, a rosnące ceny energii elektrycznej bezpośrednio przekładają się na wzrost kosztów stałych najemców.

Zrównoważone budynki biurowe okazują się odpowiedzią na oba te problemy: rosnące ceny energii i bezpieczne środowisko pracy podczas pandemii. Wdrożone rozwiązania energooszczędne, takie jak fotowoltaika i trigeneracja pozwalają na samodzielne wytwarzanie prądu, ciepła i chłodu, dzięki czemu ceny zużycia mediów są w takich budynkach o połowę niższe niż w standardowych biurowcach, a wykorzystywane systemy oczyszczania i nawilżania powietrza stwarzają bezpieczną przestrzeń do pracy. Potwierdzeniem wdrożenia innowacyjnych technologii energooszczędnych, zminimalizowania negatywnego wpływu na środowisko naturalne oraz  wysokiego komfortu pracy jest międzynarodowy Certyfikat BREEAM na odpowiednio wysoką oceną. Przyznanie takiego certyfikatu na najwyższym poziomie „Outstanding” daje pewność, że w dany budynek spełnienia wytyczne w kilkudziesięciu kategoriach na przynajmniej  85%.

Od wielu lat pomagamy zarządcom powierzchni biurowych w Polsce przejść przez niezwykle skomplikowany proces certyfikacji Breeam. Co ciekawe, to przyszli najemcy niejednokrotnie są powodem, dla którego deweloperzy decydują się na wdrożenie nowoczesnych systemów dedykowanych zrównoważonym budynkom. Duże firmy, które posiadają wiele oddziałów w różnych krajach doskonale wiedzą, że tylko zrównoważone, niskoenergetyczne budownictwo jest w stanie zagwarantować nie tylko wyższy komfort pracy, ale przede wszystkim znacząco niższe koszty zużycia mediów.”- mówi Marcin Gawroński, Dyrektor Działu Budownictwa Ekologicznego Sweco Polska, członek zarządu Polskiego Stowarzyszenia Budownictwa Ekologicznego.

 

Innowacyjne technologie  zastosowane w GPP Business Park okazują się odpowiedzią na największe wyzwania z jakimi mierzą się pracodawcy: z jednej strony realnie obniżają koszty, a z drugiej zapewniają bezpieczne miejsca pracy. Wykorzystanie przez nas innowacyjnej kombinacji rozwiązań energooszczędnych, w  tym fotowoltaiki, trigeneracji, czujników natężenia światła, wind odzyskujących energię eklektyczną, czy wykorzystywanie wody opadowej pozwalają nam też znacząco obniżyć koszty stałe najemców. Przekładają się bowiem na oszczędności wysokości 1 euro/m2/m-c, co przy najmie 1000 m2 daje oszczędności na poziomie 12 000 euro rocznie, przy komforcie pracy niespotykanym w innych biurowcach. W naszym kompleksie od lat wykorzystujemy system oczyszczania powietrza na etapie nawilżania za pomocą jonów srebra. Ta nowoczesna technologia pozwala wyeliminować aż 99% bakterii, wirusów, grzybów i pleśni. Do tej pory rozwiązanie to sprawdzało się głównie ze względu na smog. Nie spodziewaliśmy się, że w okresie pandemii technologia ta będzie jeszcze bardziej cenna ze względu na bezpieczeństwo pracowników.” – mówi Mirosław Czarnik, Prezes GPP Business Park S.A.

Zrównoważone i energooszczędne biurowce to również wymierny wkład w ochronę klimatu. Od akcesji Polski do Unii Europejskiej w Polsce powstało  ponad 9 mln m2 powierzchni biurowej. Gdyby wszystkie nowopowstałe biurowce zostały wybudowane w standardzie GPP Business Park,  mielibyśmy niższą o ponad 1,062 mln ton emisję CO2 do atmosfery. To ekwiwalent posadzenia ponad 12 mln drzew. W obliczu zmian klimatu, rosnących cen energii elektrycznej i konieczności tworzenia bezpiecznych miejsc pracy, zrównoważone i energooszczędne biurowce to jedyny słuszny wybór.